fredag 3 juni 2011

Om fem år

Om fem år behöver jag inte sopa bort ansenliga mängder köttfärs och ris från golvet efter middagen. Jag behöver inte torka någons bajsiga rumpa och kläderna klarar de bra själva.

Kanske spelar vi ett spel tillsammans någon kväll. Vi hinner det innan det är läggdags och alla förstår reglerna. Ingen säger bajskorv och slänger tärningen under bordet.

Om fem år klarar de sig själva hemma medan jag springer en runda. Kanske kan de skära salladen eller duka under tiden.

Jag trampar inte på trasiga leksaksbilar så ofta. Jag tar en dusch utan att behöva avbryta för att medla i tredje världskriget. Ibland kanske jag sover åtta timmar i sträck. Någon gång sover de över hos en kompis och då kan vi vuxna se en film på bio. Eller äta på någon restaurang.

Om fem år kan vi cykla någonstans – allihop tillsammans. Eller vandra i skogen hela dagen utan att någon måste bäras.

Men om fem år tänker jag på det där ljudet som jag aldrig hör längre. Det där som är precis när någon som liten och suger på tummen slumrar in för natten.

5 kommentarer:

  1. Ja du Lilljenny. Så där är det. Jag ligger ju sisådär 5 år före.
    Blev lite tårögd när jag läste.
    Storjenny

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Följer din blogg och blir glad över varje inlägg!
    Men det där om 5 år...det gäller väl bara tills hustrun kommer och visar upp en sån där sticka med ett plustecken....
    Keep the good,
    // Fyrbarnsfar i norrort

    SvaraRadera
  3. Tack fina ni!
    Och till dig fyrabarnsfar rekommenderar jag http://www.vardguiden.se/Tema/Sex-och-samlevnad/Preventivmetoder/

    SvaraRadera
  4. Hej.
    Jag läser din blogg lite då och då och älskar den. Tack!
    Jag har länkat till detta inlägg från min blogg, du fick mig att fundera en stund...
    http://wp.me/ptze9-dO
    /Anna

    SvaraRadera
  5. Tack för de uppmuntrande orden Anna. Jag gillar din också:-)

    SvaraRadera