tisdag 13 juli 2010

Skamlösa förslag

När man går till Folktandvården nu för tiden får man ett erbjudande. Frisktandvård heter det. I den lilla broschyren står det att det kostar "från 40 kronor i månaden". För denna enkla summa får man all tandvård man kan tänka sig, helt utan övriga kostnader under den hisnande tidsperioden av tre år.

Nu visade det sig att priset "40 kronor i månaden" antagligen rör unga, fräscha munnar utan så mycket som lite tandsten i. För 36-åriga munnar med rätt så många lagningar och dessutom mer tveksam munhygien kostar det 147 kronor i månaden. Det resulterar i en totalkostnad av 5310 kronor.

När man precis lagat två tänder och pungat ut med 2820 kronor under loppet av två veckor blir man lite spak, och därmed mottaglig för skamlösa erbjudanden.

Man tänker att...tänk om man helt plötsligt biter av en tand. Det kan kosta över 20.000 kronor att fixa enligt färska och trovärdiga uppgifter. Eller om man tappar en plomb, säkert inte billigt det heller. Då skulle man vara jätteglad för att ha betalat 147 kronor i månaden.

Men så tänker man att...tänk om inget alls händer. Om jag sköter mina tänder så där exemplariskt och sköljer flour, petar med Plackers och bara äter fem gånger om dagen. Och om jag bara går på undersökning en gång om året, och de säger "jamen det här ser väl bra ut". Då har jag ju betalat flera tusen spänn till Folktandvården utan att ha fått något för det.

Och nu ligger pappret med autogiromedgivandet här och bränner på skrivbordet.

2 kommentarer:

  1. Underbart att du börjat med detta Jenny. Så att jag får en liten dos av dig även om du lämnat oss åt vårt öde i de gula korridorerna på Rålis.

    SvaraRadera
  2. Låter lite ungefär som den separata försäkring mitt lokala bolag försökte sälja på mig häromsistens: krossad-fönsterrute-ersättning. Jag bor på tredje våningen.

    SvaraRadera