söndag 28 november 2010

Småbarnsmammans aftonbön

Imorgon är en annan dag. Den blir bättre. Jag blir bättre. Då ska jag inte bli arg. Inte skrika och gorma, utan tala sansat till mina barn. Då ska jag hålla huvudet kallt och minnas att de testar gränser. Jag ska vara en stabil vuxen som står emot provokationer. Rösten ska vara lugn och bestämd, så där så att barn och hundar lyssnar och lyder. Inte gå upp i falsett, inte låta sur.

Jag ska inte haka på deras vredesutbrott utan vara den som lugnar. När de slåss med varandra ska jag sära på dem med fast och kärleksfull hand och resonera saken till rätta.

Jag ska inte vara stress-mamma, utan dra kastrullen från plattan för att ge dem tid att visa det de håller på med. Jag ska strunta i att golvet blir blött när de diskar, man kan ju torka.

Jag ska minnas den där känslan som man har när de precis har somnat. En överväldigande kärlek ska finnas i mitt bröst hela dagen. Jag ska minnas hur fina och roliga de är, även när de inte är det.

Imorgon är en annan dag. Den här begraver vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar